readmylife

readmylife

Mit jelentenek a csillagok a szállodákon?

2020. november 30. - whateveritis

Röviden? Semmit. Örülök, hogy segíthettem.

Oké, ez így nem teljesen igaz. A fenti, szűkszavú válasz az én véleményem a szállodák osztályozási rendszeréről, amit most megpróbálok kikezdeni, és érvelni ellene. Aztán, ha nem sikerül magam meggyőzni, leírom, miért gondolom így.

Kezdjük rögtön egy kérdéssel: Mi alapján választunk szállodát?

A szállodák osztályozási rendszerei annak érdekében jöttek létre, hogy a szállodán szereplő csillagok (vagy egyéb szimbólumok) száma valamilyen garanciát jelentsen a vendégek számára, hogy mik azok a szolgáltatások, amikhez egész biztosan hozzá fog férni abban a szállodában. Szinte biztos, hogy működik, mert az egyes kategóriákhoz szinte minden embernek van valamilyen társítása a kinézetet, szolgáltatásokat, árakat illetően, pedig lényegesen kevesebb ember száll meg (ésvagy dolgozik) szállodákban, mint ahányan gondolunk valamire, ha valaki azt mondja "5 csillagos szálloda".

Európában a szállodák osztályozási rendszerét a Hotelstars Union intézi, amiben 34 európai ország szakmai szervezetei vesznek részt, és együttműködve alakítottak ki egy szigorú szempontrendszert, ami alapján az egyes szállodák besorolhatók az egyes osztályokba. Amikor "lecsillagoznak" egy szállodát, általában két ellenőr kiszáll a helyszínre, és személyesen mérik fel a szolgáltatások minőségét, illetve, hogy a ház teljesíti-e a kritériumokat. Az ellenőrzés végén kijön egy pontszám, ami alapján megállapítják az osztályozást, és ennyi. Ezek a kritériumok elérhetők a szervezet oldalán, tehát aki biztosra akar menni, hogy megkapja a kívánt besorolást, letölti a bevásárlólistát, és hadd szóljon.

A vendégek így tudhatják, ha például az éjszakai szobaszerviztől kaját szeretnének rendelni, akkor ötcsillagba kell menniük, mert ott ez egy elvárás. Innen nézve tiszta sor, a vendég tudja, milyen szolgáltatások kellenek neki, ehhez választ egy megfelelő szállodát, és aggodalom nélkül kelhet útra. A szállodáknak ez ugyanúgy fegyvertény, mert ha megvan a kategória besorolásuk, akkor automatikusan versenyben lesznek azokért a vendégekért, akik pl. négycsillagos szállodában tervezik a nyaralásukat.

Esküszöm, próbáltam több érvet felhozni, de eddig jutottam, pedig kínok közt végigpörgettem a weboldalukat is, és egyszer vitatkoztam is erről valakivel, de ennyi maradt meg. Ha valakinek vannak még érvei, azokat várom a komment mezőbe.

És akkor hogyan választunk valójában szállodát?

Rögtön bele is kötnék magamba. Ugye említettem, hogy évtizedek óta vannak ilyen-olyan társításaink az egyes kategóriákhoz? A helyzet az, hogy valójában csak az van. A Hotelstars Union által meghatározott kritériumrendszer mindössze 2010 óta van érvényben, nem egy ország tolta ki a honosítását, Szlovénia például csak 2017-ben csatlakozott. Ehhez képest pl. a Hotel Béke (akkoriban egyik legjobb magyar szálloda volt, mára sajnos megkopott, de én szeretem) a nyolcvanas években azzal reklámozta magát, hogy "Négycsillagos szálloda, ötcsillagos szerviz" vagy valami ilyesmi. Valahogy nekik is volt csillagjuk, akkor is társítottak már valamit ehhez az emberek, és szerintem ez legfeljebb a fejlett technikai cuccokkal egészült ki, nem valamilyen mesterséges szempontrendszerrel.

A szállodáknak (szerintem helyesen) nem kötelező alávetni magukat az osztályozásnak. Ehhez képest, ha felmegyünk bármelyik foglalóoldalra, akkor mégis minden szálloda be van sorolva csillag szerint. Hogy lehet ez? Ha már a foglalóoldalak, amik (sajnos) a foglalások 60-70%át bonyolítják le, szóba kerültek, akkor vissza is kanyarodom a fenti kérdésre:

A városi szállodáknál a legutóbbi felmérések szerint az alábbiakat (sorrendben) nézik a vendégek:
- elhelyezkedés
- ár
- képek (design)
- vendégértékelés
- szolgáltatások

Kicsit lehet csalni, mert a foglalóoldalak úgy működnek, hogy tételesen, szolgáltatások szerint is lehet szűrni a keresést, illetve ártartományt is lehet megadni. Ezek közül a szolgáltatások az egyetlen, amivel komolyabban foglalkozik a csillagozós rendszer, ami alig fért fel a listára.

De gondoljunk csak bele! A "pro" érveknél felvázoltam, hogy hova kell mennie a vendégnek, ha éjszakai szobaszervizt szeretne. Vagy cipőpucoló gépet minden emeleten elhelyezve. Nem tűnik kicsit irreálisnak az a feltételezés, hogy a foglalni készülő vendég ezt a listát észben tartva keresgéli a szállodákat? Persze, hogy de. Valószínűleg azon emberek csoportja, akik ismerik a tényleges szempontrendszert, az kimerül azokban az üzemeltetési igazgatókban, akiknek már kellett lecsillagoztatni házat, plusz annak a néhány delegálható ellenőrnek, akik a gittegylet központjából mennek pontozni.

Ez a csillagozásos erőlködés elkésett pár évtizedet, ma már semmilyen hatással nincs a vásárlói magatartásra, csak a személyes tapasztalatainkra épülő, korábban említett társításainknak van. Mindenki látta a Reszkessetek Betörők 2.-t, le merném fogadni, hogy az ország felének az ottani helyszín ugrik be, ha luxusszállodát kell elképzelnie. Fingja nincs, hogy van-e cipősúroló minden emeleten, de nem is érdekli.

Tehát ha te ötcsillagos szálloda akarsz lenni, akkor vajon egy gittegylet kritériumainak szeretnél megfelelni, vagy annak az eszményképnek, amit a vendég elképzel magában? Nem nehéz kérdés, elvégre a szállodákban a vendégről szól minden.

De mi biztosítja akkor a minőséget, ha nem a csillagok? Hát a vendégértékelések. A Tripadvisorra lehetőség van vendégek által készített képeket is feltölteni, de a nagy foglalóoldalaknak is mind van saját értékelési rendszere. Sokkal kevésbé kijátszható, és azonnal megmutatja a valóságot. Láttam olyan szállodát, aki a csillagozás idejére kölcsönzött egy rakás cuccot, bekerültek a kategóriába, hazamentek az ellenőrök, aztán vittek is vissza mindent. Ezt a vendéggel nem tudod eljátszani, mert megy az egypontos értékelés meg a fénykép a netre. Sokkal megbízhatóbb minőségellenőrök. Ha jó értékelési pontszámod van, az többet ér pluszminusz egy csillagnál.

Miért erőlködnek ezzel mégis?

Meg kell még említenem a háttérben meghúzódó Gyurcsány szálat szándékot, mert ez a csillagos rendszer alapvetően azért jött létre, mert befolyásolni szeretné a piacot. Ha van egy szervezet, ami eldönti, mit kell megvenned, akkor az egyes érdekkörök, beszállítók a megfelelő előrejelzések mellett betegre tudják keresni magukat. Tudni kell, hogy a kialakító szervezet tagjai mind kötődnek valamilyen szállodalánchoz, nyilván ennek is volt szerepe abban, hogy miket tesznek bele a követelményekbe.

Hogyan kell izomból fejre állítani a piacot és megszedni magad pénzzel két másodperc alatt? A Booking.com tavaly a keresésnél szűrhető szolgáltatások közé berakta a Netflixet. Így. Valószínűleg komoly gázsit kaptak érte, a Netflixnek meg hirtelen lett pár új céges előfizetője, mert senki nem akar kiesni a keresésből csak ezért. Egyébként egyre több szállodában van okostévé, és amelyik vendégnek Netflix igénye van, az rendelkezik is ilyen előfizetéssel, és bármikor be tud lépni a saját felhasználójával.

Szóval értem én a szándékot, csak nem jó a kivitelezés. Érdemes még megfigyelni, hogy a Tripadvisor utazói rangsorában Budapest top10 szállodája közt egyetlen ötcsillagos hotel van. (Majd egyszer megírom azt is, mi a bajom a sztenderdekkel) Ha a csillagozás valóban annyit számítana, akkor ennek egész biztos nem így kéne lennie.

 

Azt még mindenképp meg akartam jegyezni, hogy ezt a rendszert nem tartom károsnak, mert egyébként egy ilyen létezése könnyebben kezelhető adathalmazzá teszi a szállodákat, ami valaki lelkének biztos jót tesz, és lehet, hogy tényleg van minőségbiztosítási szempontból valamilyen haszna, de erre nem találtam ráutaló jeleket. Ma már egyszerűen nem ez a döntő, hanem a vendégélmény, ahogy a mellékelt ábra is mutatja. Szóval nem káros ez, csak felesleges. Tanulhatnának belőle, már akkor se jött be, amikor megpróbálták megszabni, hogy mennyire lehet görbe a kígyóuborka.

A bejegyzés trackback címe:

https://readmylife.blog.hu/api/trackback/id/tr8816301964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

az_igazi_trebitsch 2020.12.01. 21:47:41

Ennyi baromságot összehordani nem kis teljesítmény. Ezzel az erővel akár utána is lehetett volna nézni, hogy pontosan mit jelentenek az egyes csillagjelölések azokban az országokban, amelyek saját maguk határozzák meg a kritériumokat, és ott, ahol nemzetközi sztenderdekhez tartják magukat. De ahhoz persze dolgozni, tájékozódni kellett volna.....

odamondó 2020.12.01. 23:44:49

Szerintem 4 csillagig semmit sem jelent viszont tapasztalatom szerint amire 5 csillag van adva az azért nagyon jó minőségű hotel lesz. Persze ez árban is meg fog látszódni.

whateveritis 2020.12.02. 00:33:09

@odamondó:

Persze, teljesen igazad van, de ez is inkább azért van, mert ahhoz több mindent társítanak az emberek általában, és tényleg van egy-két olyan feature, ami nélkül nem meri senki bemondani magára, hogy luxuskategóriás (elvileg... sajnos találkoztam itt is rossz példával). :) Személyes tapasztalatból mondhatom, hogy ötcsillag és ötcsillag között is ég és föld tud lenni a különbség, de azért tud mindkettő a kategóriában maradni, mert nagyon erősen adnak a látszatra. És amúgy ezzel nincs is komoly gond, mert amíg jól érzi magát a vendég, addig valójában nem számít, hogy két sarokkal arrébb teljesen mást gondolnak a luxus kategóriáról. Ez meg inkább sajnálatos, de a fő szempont tényleg az, hogy a hely sugározza magából, hogy "drága vót". Aztán, hogy tényleg az volt-e, az más kérdés... :)

Az utolsó mondatod igazából a kulcs: sokkal inkább az ár számít. Ha összehasonlítod az árakat, simán lehet 100 euró körüli eltéréseket találni ötcsillagos hoteleken közt még itthon is.

A négycsillagnál tényleg sokkal erősebb a szórás, mert sajnos itthon nagyon lassan megy a "tisztulása" a piacnak. A Gellért szállót tavaly zárták le, hogy felújítsák, előtte évtizedekig nem volt érdemi felújítás a helyen, és mégis végig 4csillagként hirdette magát végig, amit még abban a korszakban írtak ki rá, amikor pult alól adták a szeszt meg üres Evian palackokat töltöttek fel csapvízzel és kupakolták le a raktárban. (true story) :D Ez főleg azért van, mert nagyon sok elhanyagolt szállodának ilyen-olyan "versenyen kívüli" (tehát állami) segítsége van, ami miatt nem kényszerülnek rá a felújításra.

A 4 és 3 csillag közt tényleg nagyobb az átjárás. Pl. nem minden 3csillagnak van tévé a szobáiban, 4ben mindig van. 3csillagban nincs mindig fitneszterem meg szauna, 4ben azért majdnem mindig van. Viszont ebből következik, hogy van olyan 3 csillag, amiben ezek ugyanúgy megvannak. Olyankor a választóvonal inkább az egyéb szolgáltatások (szobaszerviz, étkeztetés, csomaghordás, concierge, ilyesmi), de tényleg nem választódik el annyira élesen. A 2 és 1 csillagos szállodák meg az emeletes ágyakkal telerakott szobák, de ez már tényleg a mindegy kategória, ezek helyett még én is azt mondom, hogy foglaljon inkább Airbnb-n, aki ebben az árkategóriában keres. :)

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2020.12.02. 09:38:46

Az elsődleges probléma az, hogy a szervezet oldaláról a csillagok a szolgáltatások KÖRÉT határozzák meg, míg az emberek MINŐSÉGET társítanak a csillagok számához. Ez pedig nagy különbség, egy ötcsillagos hotelben a szobához jár vasaló, de hiába az öt csillag, a vasaló nyugodtan lehet vízköves és égett talpú.

Másik probléma, hogy ha egy adott szolgáltatás nincs pontosan meghatározva a szállások elmennek a végsőkig a szabályok tágításában. Láttam már az alagsorban egy db pezsgőfürdőt wellnessként és egy szobabiciklit meg pár súlyzót edzőteremként eladva.

Harmadsorban hiába nemzetközi a csilagok osztogatása, akár Európán belül is teljesen mást kap az ember, a Távol-Keletről vagy az Egyesült Államokról nem is beszélve.

ekat 2020.12.02. 09:43:17

Én nem tudom, és igazából nem is érdekel, hogy milyen szolgáltatások járnak az egyes csillagokhoz, mivel úgysem veszem a legtöbbet igénybe, de az a tapasztalatom, hogy itthon ahhoz, hogy a szoba az igényeimnek megfelelő legyen, biztonságosabb négycsillagosat választanom.
Persze ettől vannak bőven eltérések, a Gellérthez hasonló dolog pl. a balatonfüredi Flamingo, ami döbbenetesen retró hely.
És van pl. az IBIS-hálózat, amiből a legtöbb kétcsillagos, de nekem teljesen megfelel. (Normális modern berendezés, ablak rendesen sötétíthető, normális tévé, légkondicionálás, reggeli)
A vélemények meg egy dolog.... attól függ ki milyen elvárással megy egy helyre. Aki olcsó helyre akar menni, az nem azt fogja pontozni, mint amit az igényes helyre menni akaró. Lehet valami olcsó helyként 4,5 pontos hely a Tripadvisor-on, attól még az igényes ember utálni fogja a retró bútorokat, a csöves tévét, a hideget/meleget a szobában meg a konyhaszagot a folyosón. Az azt választó meg csak akkor adna kevés pontot, ha mondjuk csótány lenne a szobában, vagy bunkó a személyzet.
Szóval nálam csillagok száma, képek, vélemények, ezek mind számítanak.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2020.12.02. 09:56:11

A vendég értékelésekkel több baj is van. Az első, hogy a kategóriák nélkül semmit nem mondanak, hiszen egy diákszállást ugyanúgy 1-5 között lehet értékelni, mint a Waldorf Astoriát. Tehát csak a keresést eleve szűkítve (pl. csillagok szerint :) ) a szállástipuson belül lehet az értékelésekre támaszkodni.

A másik baj, hogy mindenkinek más az elvárása. Akinek nincs viszonyítási alapja vagy alacsonyak az elvárásai, az öt csillagot fog adni olyan helynek is, ami mások számára kritikán aluli. (ez olyan, mint mikor valaki öt csillagra értékeli a wizzairt, pedig azért na.)

További gond a vendégekkel, hogy indulatból értékelnek. Azért, mert talált egy foltot a törülközőn, hajlamos 1-es "osztályzatot" adni, miközben az összes többi részlet rendben volt. Az is köztudott, hogy sokkal kevesebben írnak pozitív értékelést mint negatívot, ez is rontja az átlagos pontszámot.

Aztán ne is beszéljünk a hülye vendégekről. (lásd azt a nőt, aki Spanyolországban lehúzta a szállodát, mert szerinte túl sok volt a spanyol...) A vendég értékelések olvasása során automatikusan átugrom az amerikai bejegyzéseket, mert ők mintha egy másik bolygóról jöttek volna. Sokszor az elvárásaik irreálisak, illetve olyan dolgok miatt értékelik le a szállodát, amire azoknak nincs is ráhatásuk. ("sokat kellett sorban állni a múzeum előtt" tipusú panaszok)

Az összehasonlító oldalakkal pedig óvatosan kell bánni, több eset is felszínre bukott, hogy vagy ezek az oldalak torzítják az eredményeket, vagy maguk a szállások bérelnek fel bérkommentelőket a jobb eredmények érdekében.

AlexAston 2020.12.02. 11:18:17

Én mindig a rossz értékeléseket nézem meg, és az alapján döntöm el, hogy érdemel e esélyt a hely, vagy sem. Sok esetben látszik, hogyha csak hiszti, fanyalgás a negatív értékelés, vagy ténylegesen "gáz" az adott szállás. És persze, hogy hány értékelésből, mennyi az ilyen.
Eddig bevált.

whateveritis 2020.12.03. 16:39:41

@UtazóTódi:

A vendégértékeléseknél nekem más a tapasztalatom, mármint ami az indulatot jelenti. Tényleg létezik ilyen, aki indulatból értékel, de ez egy nagyon kis töredék, és vannak ilyen "edgy" vendégek, akiknél valóban aknamezőn lépkedsz, akármit csinálsz, de egyáltalán nem ez a jellemző. Megjegyzem, én is kaptam britektől 5ből 4 pontot, mert "minden jó volt, de a köd miatt rossz volt a kilátás", de hát ilyen van... :D De amúgy a szaksajtó szerint, és az én tapasztalatom is ez, azt a pontszámot adja legkönnyebben a vendég, ami egyébként is van. Tehát ha csak a 4pontos értékelés, akkor afelé fog húzni az új értékelő is. Ezért szokás azt mondani, hogy az első 50 értékelésre kiemelten fontos figyelni.

Az, hogy nincs valakinek viszonyítási alapja, az még nem teszi alkalmatlanná egy értékelésre, mert a felhívás is úgy szól, hogy "rate your experience", tehát a szállodán múlik, hogy milyen gondossággal értékeli ki a saját oldalára beérkezett visszajelzéseket. A tapasztaltabb vendégeknek nyilván nehezebb megfelelni, de szerintem ha erre kellően odafigyel valaki, akkor minimalizálható a rossz tapasztalat. Szóval én nem gondolom, hogy a vendégekkel bármi "gond" lenne :)

Ami a kihívás a dologban, hogy úgy kell megfelelni a tapasztaltabb, nagyobb igényű, és a kevésbé tapasztalt, könnyebben lenyűgözhető vendégnek, hogy optimális költségekkel működj. Sok hotel elköveti azt a hibát, hogy baromi drága ajándékokat osztogat a vendégeknek, amikor kismillió tanulmány kimutatta, hogy ilyenkor a gesztust meg az ötletességet sokkal többre tartják, minthogy nagyon drága cucc várja őket a szobában.

A bérkommentelés ma már nem igazán piacképes, legalábbis Európában biztosan nem, mert van más módszer, ami olcsóbb, és nem is szabálytalan, ezek az ún. Reputation Manager programok. Ettől még van ugyan torzítás, de egy szálloda minél jobban figyel a saját értékeléseire (pl. válaszolnak minden review-ra), ez annál alacsonyabb, mert ha az értékeléseik mentén szeretnének keresletet növelni maguknak, akkor érdekük, hogy ezt tisztán tartsák, mert ha valakit ezek alapján akarnak díjazni, akkor átvizsgálják az összes értékelésüket. De én is tudok komplett (kisebb) magyar szállodaláncról, akik le lettek tiltva a Tripadvisorról bérkommentek miatt hónapkig, úgy 5 éve. :)

Az amcsiknak tényleg kicsit más a gondolkodása, és külön intézkedésekre van szükség, ha nem akarod, hogy kényelmetlenül érezzék magukat (kicsit más a szállodás etikettjük), de megéri, mert amúgy abszolút hálás vendégkör (nyilván itt is vannak erős kivételek). Sajnos előfordul, hogy rajtad kívülálló okokból lesz rossz hangulata a vendégnek, de hát akkor ott a lehetőség, hogy fel lehet vidítani. (Ez hülyén hangzik, de tényleg így van) Ha egy jó környezetbe érkezik vissza, akkor simán lehet javítani a hangulatán, csak észre kell ezeket venni. Fontos, hogy a recepció meg a felszolgálók legyenek kommunikatívak, mert egy csomószor csak azt igénlyik, hogy valaki foglalkozzon velük, főleg az amerikaiak ilyenek.

És ez mind bugyutának hangozhat, de tucatnyi házbejáráson voltam (szoktunk így néha házalni egymásnál) és egy csomó, egyébként felsőkategóriás szállodában azt tapasztaltam, hogy nem köszönnek a recepciósok, a londínerek csak állnak és néznek, a személyzet tagjai meg lesütik a tekintetük a liftben, ha véletlen együtt szálltok be. Ezek olyan apróságok, amivel az ilyen sorbanállás által elrontott hangulatok 90%-át vissza lehet hozni, ezt tapasztalatból mondom :) Meg ha a szeméylzet tagjai beszélgetnek a vendégekkel pár percet, akkor még az értékelés megírása előtt kiderülhet, hogy valami nem tetszik nekik, és akkor van lehetőség korrigálni. Ezt nehéz kivitelezni, de nem lehetetlen.

Köszönöm a kímerítő reakciót, és hogy időt szántál a bejegyzésre :)

odamondó 2020.12.06. 23:36:30

@whateveritis: elsősorban külföldre gondoltam. Magyarországon a csillag egyáltalán semmit sem jelent. Mondjuk az egész országban van kb 5 hely ahova véleményem szerint érdemes lehet betenni a lábunkat.
süti beállítások módosítása